Ett inlägg från mitt hjärta.

Det är dags nu. Ett inlägg från djupet av mitt hjärta. No bullshit.

Jag pluggar juristprogrammet. Tar jag mig genom programmet är min framtid i princip tryggad. Det är därför jag pluggar juristprogrammet i Uppsala. Egentligen passar jag bättre på någon sociologisk institution vart som helst i Sverige. Men jag hymlar inte. Jag pluggar juristprogrammet i Uppsala för att jag tror att jag klarar av det, och mest av allt för att det ger mig bra med pengar.

Men. Jag glömmer aldrig bort vart jag kommer från. Jag kommer från en arbetarbakgrund. Jag är stolt över vart jag kommer ifrån. Mina föräldrar har alltid ställt upp på mig. Men. Ikväll blev det lite tydligare än i vanliga fall.

Jag bestämde mig för att ta en taxi hem. Jag orkade inte cykla hem i regnet. Som tur var fick jag åka med Mohamed.

Mohamed är en hjälte. Jag har kört taxi. Jag vet vilket jävla otacksamt jobb det är, jävligt dåliga arbetstider, pissigt betalt. Man får dessutom stå ut med hot och otrevligheter som i vilket annat sammanhang hade varit föremål för polisundersökning.

Som tur är finns det hjältar som Mohamed. Mohamed var i femtioårsåldern. Mohamed får dagligen stå ut med rasistiska kommentarer av sina kunder. Varför? För att folk tycker att han är mindre värd. För att folk tycker att han ska vara glad över att ha ett jobb. Skit samma att Mohamed egentligen är utbildad akademiker. Mohamed ska vara glad att han får det stora nöjet att köra folk till Arlanda på morgonen.

Jag kan aldrig föreställa mig hur det är att vara Mohamed. Jag vet hur det är att bli bespottad av diverse folk på fyllan i egenskap av taxichaufför. Jag är 25 år, Mohamed är dubbelt så gammal. Jag blir inte påhoppad på grund av mitt etniska ursprung. Det blir Mohamed. Jag har en utväg, eftersom jag är svensk. Jag kan utbilda mig till jurist. Jag behöver inte ta skit från idioter som vill ha en taxi.

Mohamed har inte den valmöjligheten. Mohamed har en familj att försörja. Därför måste han skjutsa hem rasistiska idioter från krogen.

Tänk på det nästa gång du åker taxi hem och inte tycker att det är värt att dricksa chauffören. Det finns hjältar. Du är förmodligen inte en av dem. Mohamed är det.

Det här är ett av få inlägg i den här bloggen som ni kan ta på allvar. Jag ville bara lätta mitt hjärta.

Och ja, i sann Bullen-anda är det inte killen i filmen som har skrivit brevet. Mohamed heter egentligen någonting annat.

God natt.

Kommentarer
Postat av: Mac

Gay?

2008-11-20 @ 15:44:44
Postat av: Frida

Men nu var det då jävligt längesen jag såg ett inlägg. ;)

2008-12-29 @ 13:41:18
URL: http://fantastiskafrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0